TERAPIA ENERGOTONOWA

Czym jest terapia energotonowa®?

Terapia energotonowa jest to nowa forma elektroterapii. Stanowi zasadniczy krok naprzód w zakresie zastosowań i skutków terapeutycznych.

D L A C Z E G O ???

Efekty niestymulacyjne (Non-stimulatory effects) - wpływ na metabolizm.
Standardowa elektroterapia pobudza nerwy i mięśnie, natomiast głównym celem terapii energotonowej jest bezpośrednie działanie na metabolizm komórek.
100 - krotnie większa dawka wprowadzanej energii, niż w klasycznej elektroterapii
Równoczesna terapia miejscowa i ogólnoustrojowa witalizacja w porównaniu z tylko lokalnymi zabiegami w klasycznej elektroterapii
Podstawowe znaczenie mają oscylacje struktur komórkowych, a nie jedynie przepływ prądu znany z klasycznej elektroterapii
Różnice między standardową elektroterapią a terapią energotonową widoczne są w działaniu, technologii i praktycznym użyciu.
Działanie:
Różnice dotyczą dwóch głównych mechanizmów działania terapii energotonowej:
Po pierwsze wprowadza energię do ciała podwyższając potencjał energetyczny komórki.
Po drugie wprawia struktury komórkowe w oscylacje w celu normalizacji metabolizmu.

Technologia:
Z technicznego punktu widzenia w klasycznej elektroterapii mamy do czynienia z modulacją w amplitudzie, czyli modulowane jest natężenie prądu, a częstotliwość jest stała lub też stosuje się samą modulację częstotliwości pomiędzy 0 a 200 Hz w zakresie częstotliwości niskiej oraz najczęściej 4.000 Hz w zakresie częstotliwości średniej. W terapii energotonowej amplituda i częstotliwość są modulowane jednocześnie. Im wyższa częstotliwość tym więcej energii może być wprowadzone zależnie od indywidualnego progu "threshold" elektrycznej wrażliwości pacjenta.
Efekt równoczesnej modulacji częstotliwości i amplitudy w dalszej części tego dokumentu będzie nazywany SimulFAM® i. Litera "i" oznacza intensywność - natężenie, które wzrasta równocześnie ze wzrostem częstotliwości. W terapii energotonowej urządzenie HiToP® generuje częstotliwości pomiędzy 4.096 a 32.768 Hz.

Użycie w praktyce:
Terapia energotonowa różni się praktycznie w dwóch kolejnych aspektach:
Klasyczna elektroterapia jest stosowana w czasie od 5 do 10 minut natomiast terapia energotonowa przez 60 minut.
Zasadą klasycznej elektroterapii jest stosowanie jednego kanału i dwóch elektrod. W terapii energotonowej mogą równocześnie działać nawet 4 kanały z najmniej 10 elektrodami.

Rezultaty terapii energotonowej.

Główne efekty działania:
Wprowadzenie energii do ciała uaktywnia komórki i witalizuje organizm.
Wywołanie rezonansu w celu pobudzenia komórek i struktur komórkowych do drgań, które mają na celu usprawnienie procesów metabolicznych i zmniejszenie bólu.

Aparat do terapii energotonowej HiToP niemieckiej firmy gbo
Urządzenie jest najnowszej generacji czterokanałowym aparatem (wszystkie kanały w pełni niezależne) łączącym klasyczną terapię prądami średniej częstotliwości i terapię energotonową, działającą na przyczyny powstawania bólu.

GŁÓWNA ZASADA TERAPII:
Terapia energotonowa polega na podwyższeniu potencjału energetycznego komórek poprzez wprowadzenie do tkanek możliwie jak największej dawki energii - modyfikuje to biochemiczne i bioelektryczne procesy komórkowe, a ponieważ częstotliwość zmienia się rytmicznie, drganiom poddawane są wszystkie elementy składowe komórki.

W klasycznej elektroterapii występuje modulacja w amplitudzie, czyli modulowane jest natężenie prądu, a częstotliwość jest stała lub też stosuje się samą modulację częstotliwości w zakresie częstotliwości niskiej 0-200 Hz lub średniej 4000Hz . W terapii energotonowej natomiast amplituda i częstotliwość modulowane są jednoczesne, a z nimi natężenie wzrasta ze wzrostem częstotliwości do 32768 Hz. Im wyższa częstotliwość tym więcej energii może być wprowadzone zależnie od indywidualnego progu wrażliwości pacjenta. Bezpośrednio do ciała może być dostarczane jednorazowo do 5000mWat energii!!!

DZIAŁANIE:
Wprowadzana energia powoduje wzrost mitochondriów, poprawia współpracę i komunikację pomiędzy komórkami, podwyższa ich potencjał energetyczny oraz polepsza metabolizm wewnątrzkomórkowy. Po zakończonej terapii pacjent czuje się wypoczęty, zrelaksowany i odprężony, jak po długim spacerze.
Od 70 do 80% pacjentów uwalnia się od bólu nawet po jednym zabiegu albo zauważają znaczne zmniejszenie bólu. Odbywa się to dzięki SimulFAM® X 100 Hz na zasadzie przeciwnego drażnienia nerwów czuciowych. Nakładanie się impulsów prądowych na informacje bólowe powoduje, że mózg nie rozróżnia bodźców drażniących a pacjent nie rejestruje bólu.

ZASTOSOWANIE:
neurologia, ortopedia, ginekologia, urologia, psychologia, leczenie bólu, witalizacja sił życiowych organizmu, leczenie stresu psychicznego i fizycznego.

GŁÓWNE WSKAZANIA TERAPEUTYCZNE:
choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych i biodrowych, zespół bólowy kręgosłupa lędźwiowego, szyjnego, piersiowego, zespół bolesnego barku, łokieć tenisisty, bóle pourazowe i pooperacyjne, odleżyny, obrzęki, otwarte rany, stres fizyczny, psychiczny i stany wyczerpania, leczenie odświeżające dla polepszenia witalizacji, mogą być leczeni pacjenci z żylakami, metalowymi implantami oraz endoprotezami.
Zabieg jest bardzo przyjemny, pacjent może jedynie odczuwać uczucie lekkiego swędzenia.
Nawet pacjent z ostrym bólem może zasnąć po rozpoczęciu zabiegu. Pacjent leży na stole terapeutycznym. Jednorazowo terapia trwa 60 minut i może być wielokrotnie powtarzana .

ZASTOSOWANIE

• Astma oskrzelowa
    • Choroby serca funkcjonalne
    • Chroniczna niewydolność tętnicza
    • Choroby naczyń w przebiegu cukrzycy
    • Krwiaki w okolicach łydki
    • Migrena (zabieg w odstępach czasu)
    • Migrena i syndrom Bing-Horton
    • Dna moczanowa
    • Nadciśnienie tętnicze
    • Miażdżyca
    • Obrzęk limfatyczny
    • Obrzęk pourazowy
    • Odleżyny
    • Otyłość, nadwaga
    • Syndrom Raynauda
    • Owrzodzenie podudzi
    • Zapalenie błony wewnętrznej naczyń krwionośnych
    • Zaparcia atoniczne
    • Zaparcia spastyczne
    • Zapobieganie zakrzepicy
  6. Neurologia
    • Bóle łopatek przy porażeniu połowiczym
    • Moczenie nocne
    • Migrena (zabieg w odstępach czasu)
    • Naczyniowo ruchowe bóle głowy
    • Napięciowe bóle głowy
    • Nerwoból nerwu trójdzielnego
    • Niedowład twarzy
    • Nietypowe nerwobóle nerwu trójdzielnego
    • Zanikowe stwardnienie słupów bocznych
    • Zapalenia wielonerwowe
  7. Ortopedia, chirurgia, medycyna sportowa
    • Artroza łopatek
    • Artroza nadgarstka
    • Artroza stawów kolanowych
    • Artroza stawów skokowych
    • Ból ścięgna Achillesa
    • Bóle stawów krętniczo – pątniczych
    • Chondromalacia patellae
    • Chondropathia patellae
    • Choroba Bechterewa
    • Coxarthrose, artroza stawów biodrowych
    • Dystrofia Sudecka
    • Epicondylitis radialis
    • Epicondylitis radialis (lateralis)
    • Kontuzje w oklicy biodra
    • Napięcia mięśni: szyja, kręgosłup
    • Osteoporoza
    • Skręcenia, kontuzje, złamania
    • Skręcenia w obrębie biodra
    • Stwardnienie mięśnia
    • Syndrom korzeni nerwowych
    • Syndrom rzepki
    • Zabieg segmentowy
    • Złamania w okolicy biodra
  8. Psychiatria
    • Depresje
    • Fobie
    • Stany lękowe
    • Symptomy odwykowe w alkoholiźmie
    • Symptomy odwyku przy uzależnieniach od narkotyków.
  9.